Ljud

Ljud är ett någorlunda stort begrepp. Du upplever det hela tiden, ofta utan att du tänker på det. Om du av någon händelse skulle tänka på det så finns det ett par olika anledningar.

En anledning är att du fylls av vällustiga känslor över något som får dig att må bra, t.ex. fågelkvitter en solig vårmorgon, när du i lugn och ro kan sätta dig på verandan med en kopp varmt och kanske dagens tidning. En stressig morgon, som för all del kan se och vara rätt lik den förra, med samma fågelkvitter och samma vårsol, springer du till bussen utan att tänka på det. Men det hörs ändå.

En annan är när du av någon anledning störs av ett högt ljud som skär i öronen, som en tryckluftshammare som används i ett vägarbete eller bygge som du råkar passera. Kanske försöker du få ditt barn att sova när grannen festar med stereon på hög volym.

Som publik på en konsert kan man säga att om du inte reflekterar över ljudet, så låter det så pass bra att du kunde njuta av underhållningen utan att störas av att ljudet är dåligt. Möjligheten finns naturligtvis att du reflekterar över hur det låter och inser hur bra det låter, det ger en extra dimension till artisten som står på scenen. En av de största utmaningarna man står inför som ljudtekniker är att avgöra vilken ljudnivå som är rätt, dels för varje individuellt instrument, men även totalt sett, det du upplever. Avvägningar som får en avgörande betydelse i hur du upplever evenemanget.

När du spelar en CD-skiva i din stereo hemma har någon redan gjort den individuella balansen mellan olika instrument och ljudkällor åt dig. Det enda du kan kontrollera är den totala volymen. Som liveljudtekniker gör man allt detta under själva konserten, hela tiden. Som konkurrens till ljudvolymen från högtalarna har man ljudet från scenen i form av akustiska trummor, elförstärkta instrument, trumpeter, tromboner eller vad nu musikanten har bestämt sig för att spela på. Till detta kommer ljud ifrån monitorer (högtalare) på scenen som finns där för att musikerna ska höra sig själva och andra i orkestern. Ljudteknikerns uppgift är att förmedla allt detta till en helhet, något som publiken upplever som behagligt.

Jag gjorde min första livekonsert på en liten pub i Östersund som hette Lilla Paris. Detta hände hösten 1993. Sedan dess har hundratals, kanske tusentals artister passerat elektroniken under mina fingrar. Jag har genom detta upplevt den elektroakustiska och digitala revolutionen inom ljudbranschen. Högtalare har moderniserats rejält och efter det har mixerbord blivit digitala. Hantverket är dock fortfarande detsamma, även om verktygen har förbättrats.

/Anders Mellgren

Kommentera

Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com